Nowoczesne kształcenie zawodowe coraz częściej stawia na duży udział środowiska zawodowego działających na rynku firm i instytucji. Ta forma doskonalenia umiejętności i poszerzania wiedzy ucznia polegająca na nauce zawodu organizowanym przez pracodawcę w systemie szkolnym lub formach pozaszkolnych – system dualny kształcenia, od wielu lat jest bardzo upowszechniona w takich krajach jak: Niemcy, Austria, Szwajcaria, Norwegia i Francja. Doceniając zalety kształcenia dualnego w ostatnich latach jego wdrażanie rozpoczęły także polskie wyższe uczelnie, czy szkoły średnie. Zespół Szkół nr 1 w Opatowie to szkoła z tradycjami i ciągle prężnie rozwijająca się placówka dydaktyczna. Już od kilkunastu lat współpracuje z lokalnymi przedsiębiorstwami w ramach kształcenia zawodowego uczniów klas wielozawodowych. Doświadczenie i sukcesy w takich metodach nauczania od kilku lat są także podstawą wdrażania elementów kształcenia dualnego również na poziomie szkół technikalnych. Nawiązywanie szerokiej współpracy z firmami już nie tylko w ramach granic powiatu, ale całego województwa daje szanse uczniom technikum kontaktu z zawodem, przyszłym pracodawcą i pozyskania wiedzy oraz umiejętności. Stwarza to także przewagę dla absolwentów Zespołu Szkół nr 1 wchodzących na rynek pracy, gdzie doświadczenie zawodowe jest ogromnym atutem.

W ramach takiej właśnie współpracy szkoły z pracodawcami klasa technikum logistycznego odbyła zajęcia zawodowe w jednym, z renomowanej sieci hoteli w Polsce – 4 gwiazdkowy Hotelu QUBUS w Kielcach. Qubus Hotel to polska sieć hoteli należąca do norweskiej spółki Caiano AS. oferuje obiekty przeznaczone dla biznesu i turystów indywidualnych. W jej skład wchodzi 12 hoteli trzy- i czterogwiazdkowych z 2262 miejscami noclegowymi oraz 41 salami konferencyjnymi. Obiekty sieci zlokalizowane są w Bielsku-Białej, Gdańsku, Gliwicach, Głogowie, Gorzowie Wielkopolskim, Kielcach, Krakowie, Legnicy, Łodzi, Wrocławiu, Zielonej Górze i Złotoryi. Sieć zatrudnia obecnie prawie 700 pracowników. Sieć Qubus Hotel jest stabilną na rynku marką, która systematycznie rozwija swoje obiekty. Wysoki standard, specjaliści z dużym doświadczeniem w branży oraz efektywne mechanizmy wspierające zarówno działalność operacyjną hotelu, jak również ich sprzedaż, to atuty wyróżniające Qubus Hotel na rynku hotelarskim w Polsce. Uczniowie technikum logistycznego mieli możliwość spotkania z dyrektorem kieleckiego hotelu Qubus Panem Przemysławem Ziębaczem. W ramach tego spotkania poznali nie tylko zasady funkcjonowania kieleckiego hotelu, ale także całej sieci. Dowiedzieli się, jakie wyzwania w sferze logistyki są stawiane przez tak wymagającą branże, jaką jest hotelarstwo klasy biznes. Poznali strukturę hotelu i całej sieci, sposób zapewnienia ciągłości usług i dostępności środków technicznych niezbędnych do poprawnego funkcjonowania hotelu. Dzięki uprzejmości, dużemu doświadczeniu i wysokim kompetencjom dyrektora hotelu uczniowie technikum logistycznego poszerzyli swoją wiedzę w takich dziedzinach jak: - zarządzanie logistyczne hotelem (zarządzanie jakością, zarządzanie informacjami, marketing, harmonogramowanie pracy obsługi, zaopatrzenie), - zapasy w hotelu (tworzenie zapasów, utrzymywanie zapasu), - menedżer-logistyk i techniki dysponowania zasobami (personelu, majątku, narzędzi marketingowych).

Przeprowadzone zajęcia pozwoliły uczniom na zrozumienie, tego iż świadczenie usług turystycznych, jest związane z przemieszczaniem się osób w przestrzeni w określonym czasie. Ta cecha sprawia, że do sprawnego zarządzania usługami turystycznymi konieczne jest stosowanie logistyki, jako nauki obejmującej procesy planowania, sterowania i kontroli działań w przedsiębiorstwie. W celu ekonomizacji realizacji zadań hotelu konieczne jest przedstawienie charakteru usług turystycznych jako ciągu zależnych od siebie czynności, powiązanych nadrzędnym celem dostarczenia usługobiorcy określonej wartości zarówno materialnej jak i niematerialnej. Takie przedstawienie upodabnia proces świadczenia usług do logistycznego łańcucha dostaw i wymaga zastosowania narzędzi logistyki, których celem jest systematyczne obniżanie kosztu przepływu produktów w łańcuchu dostaw z założeniem maksymalizacji zysku w każdej firmie-ogniwie łańcucha, przy zachowaniu oczekiwanego na rynku poziomu obsługi klienta. Współpraca podmiotów świadczących usługi turystyczne umożliwia lepsze dopasowanie oferty do wymagań klientów oraz daje możliwość redukcji kosztów związanych z przygotowaniem i świadczeniem usług.

Współpraca szkoły z takimi Partnerami jak firma QUBUS pozwala osiągnąć jeszcze wyższy poziom kształcenia zawodowego uczniów w Zespole Szkół nr 1 w Opatowie – Technikum Logistyczne, co zwiększa kompetencje absolwentów tej szkoły na obecnym rynku pracy – powiedział kierownik kształcenia praktycznego Pan Tomasz Sewera.